dinsdag 15 januari 2013

Mens en natuur: Hoe groen ben je zelf?

Hoe groen ben je zelf?

Mijn mening
Ik hoor in de groepen 'de onschuldige wachter' en 'de geremde hoper'. Ik ben geen initiatiefnemer, dus een actie zal ik niet op poten zetten, maar ik zorg er wel voor dat ik niet onnodig elektriciteit verbruik, ik sorteer, ik smijt niets op de grond, maar wacht tot ik een vuilnisbak zie en ik eet soms vegetarisch om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Ik zou het moeilijk vinden om minder te reizen. Ik ben weg van reizen, dus dit zal ik zeker niet laten. De auto is van mijn moeder, dus soms kan ik gewoon niet anders dan met de fiets, bus of te voet. Je bent wel sneller terug met de auto en je moet er amper moeite voor doen. Maar wanneer ik met de auto ergens naar toe kan, dan zal ik dat waarschijnlijk ook doen.
Wat voor mij makkelijker is, is de voeding aanpassen. Ik zei al dat ik soms vegetarisch eet, maar nu ik weet hoe groot mijn ecologische voetafdruk werkelijk is, zal ik proberen nog meer vegetarisch te eten. En ook de lichten kan ik makkelijk eens uit laten wanneer ik iets nodig heb. Alles heeft z'n plaats, dus vind ik makkelijk iets in het donker.

De kloof tussen attitude en mijn gedrag is er wel, doordat ik vaak de auto neem, ook voor niet zo'n lange afstanden. Maar als ik ga shoppen in de stad, of naar de winkel gaan, die nog geen kilometer verder is, dan ga ik wel met de fiets of te voet. In de stad vind je amper plaats, en als er plaats is, moet je betalen of mag je er maar 2 uur staan, en voor de winkel vind ik het net iets overdreven omdat ik al terug kan zijn tegen dat ik de auto uit de garage gereden heb, enzovoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten