donderdag 3 januari 2013

Mens en medemens: Taken te laat indienen

http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=2945&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=09c99e51dfd3107a665e229131619d30

Taken te laat indienen

"Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig?"

Mijn mening:
Mijn antwoord hierop is ja en nee. Om te beginnen zal ik zeggen waarom niet. De studenten weten meestal goed op voorhand wanneer de deadline is, dus eigenlijk moeten ze hun taken binnen kunnen brengen voor de deadline afloopt. Waarom wel? Als student hebben we enorm veel werk voor elk vak. Docenten denken in onze ogen precies dat hun vak het enige is wat we te doen hebben. We worden overladen met opdrachten, dikwijls nog grote ook, van verschillende vakken. En zo komt het dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je bent dan met de ene opdracht bezig, en slaat alles door elkaar. Uiteindelijk merk je dan enkele dagen op voorhand dat die andere taak bijna ingediend moet worden en lukt het eigenlijk niet meer om het binnen de tijd te doen. Mijn overwegend antwoord op deze vraag is dan ook 'ja' als het gaat over studenten in het hoger.
Als het een leerling van het lager of het middelbaar is, zeg ik ook ja en nee. Ik zeg nee omdat ze, in vergelijking met het hoger, echt niet veel werk hebben dus eigenlijk zou alles op tijd moeten lukken. Ik zeg ja omdat sommige kinderen ook in een moeilijke thuissituatie zitten en dat ze daardoor niet geconcentreerd zijn, of de tijd niet hebben voor hun taken (in het tweede geval heb ik het eerder over arme gezinnen waar de kinderen elkaar ook moeten helpen opvoeden, het eten maken, ...). Zoals ik op de bovenstaande site heb gezien, vind ik een verplichte avondstudie dan wel goed. Als je ziet dat het kind zijn taken niet maakt, verdient hij of zij wel een tweede kans. Door de avondstudie hebben ze de tijd om die taak te maken en eventueel nog uitleg te vragen. Als het niet betert en je ziet dat het kind zich nog altijd niet inzet, dan zou ik er ook geen rekening meer mee houden om hem kansen te geven. We kunnen nog altijd praten met het kind waarom hij of zij de taken niet maakt, maar als er geen oorzaak is, dan opteer ik om het kind een 0 te geven.

Dialoog voeren met de betrokkenen
 De leerkracht/docent kan de leerling/student of de ouders van de leerling uitnodigen voor een gesprek waarom het kind of de student te laat is met de taak of waarom het kind de taken niet maakt. Zo komt hij of zij misschien wel te weten wat het probleem is en kan de school er samen met de leerling iets aan doen.

De situatie analyseren
 De leerkracht of docent kan aan een collega vragen wat hij of zij denkt over zo'n situatie en hoe hij of zij dan zou handelen.

Handelingsmogelijkheden onderzoeken
Aan de hand van de reacties die hij kreeg van de collega's weet de leerkracht of de docent de meningen van enkele mensen, en kan hij zoeken naar de beste oplossing hiervoor.

Effecten inschatten
Bij de leerlingen van het lager of middelbaar onderwijs, kan het zijn dat hun taken wel of beter gemaakt worden door het volgen van een verplichte avondstudie. Als dit het geval is, wil het zeggen dat de oorzaak thuis ligt. Als de punten even slecht blijven, dan moet je gaan nadenken of het kind de taken wel aankan. Misschien zijn deze te hoog gegrepen en snapt het kind niet wat het moet doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten