donderdag 3 januari 2013

Mens en medemens: artikel Helft Belgische jongeren wantrouwt andere mensen

http://www.pienternet.be/nieuws/comments/helft_belgische_jongeren_wantrouwt_andere_mensen

Helft Belgische jongeren wantrouwt andere mensen

Een op de twee Belgische jongeren vertrouwt andere mensen niet.


Dat blijkt uit het onderzoek Connected, dat werd uitgevoerd door de jeugddienst voor informatie en preventie In Petto. Meer dan 1.700 jongeren, voornamelijk tussen 15 en 18 jaar oud, namen deel.
Diverse factoren hebben invloed op het wantrouwen jegens de medemens. Zo zijn meisjes iets negatiever ingesteld dan jongens: 55 tegen 44 procent. Ook het studieniveau speelt een grote rol. 73 procent van de leerlingen van het buitengewoon secundair onderwijs vertrouwt anderen niet. ASO-leerlingen hebben dan weer het meeste geloof in de mensen rondom hen: ‘slechts’ 41 procent oordeelt negatief.
In een klassiek gezin hebben jongeren minder angst (48 procent) dan in een nieuw samengesteld gezin (55 procent). Kinderen in een eenoudergezin komen er het bekaaidst af. Liefst 60 procent wantrouwt anderen.


Mijn mening:
Zelf wantrouw ik ook redelijk snel mensen. Ik betrap mezelf erop dat het meestal bij mensen van allochtone afkomst is dat ik me onveilig voel. Vroeger had ik dat helemaal niet. Maar wat zie je als je de krant openslaat? Een Marokkaan dit, een Turk dat, een Pool, ... De meeste dingen die gebeuren, zijn door allochtone mensen. Mijn vriend woont in Menen en als ik bij hem ben voel ik me ook niet echt veilig 's avonds en 's nachts. De laatste tijd wordt er ingebroken in de buurt door een bende Noord-Fransen. Onlangs was er zelfs een diefstal gewoon op straat! Een oud vrouwtje was bijna thuis en een man (ze vermoeden van Noord-Frankrijk) trok haar handtas van haar arm. Het vrouwtje viel en brak haar schouder. In Moorsele was er een moord. Een man, of enkele mannen, braken in bij een antiquair die ook een winkeltje heeft in de barakken in Menen en bedreigden de man en zijn vrouw. De man is gestorven. Iets minder erg: in mei 2012 werd mijn gsm op de trein gestolen. Ik was aan het smsen en een jongen van een jaar of 17 denk ik, een zwarte jongen, trok mijn gsm zomaar uit mijn handen. Als je een nagaat hoeveel Belgen zo'n dingen doen in vergelijking met allochtonen, dan zou je mensen inderdaad gaan wantrouwen. Ik wantrouw ook wel Belgen. Je kunt de dag van vandaag bijna niemand meer vertrouwen. Zelfs een man die in maatpak op straat loopt, kan al gevaarlijk zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten