donderdag 10 januari 2013

Mens en lijden: Op welke manier reageren mensen als ze met lijden te maken hebben?


Mijn mening
Een sterfte
Sommige mensen houden zich sterk voor de omgeving, maar eens ze alleen zijn storten ze in. Ze willen zich niet fragiel voordoen als ze in de buurt zijn van mensen. Andere mensen uitten direct hun emoties. Als de gestorven persoon iemand was die een ziekte had, waardoor hij of zij ongeneeslijk was, dan heeft de familie en de vrienden dikwijls al een soort afscheid genomen. Ze weten dat de persoon niet lang meer zal leven, en bereiden zich erop voor. Daardoor kan het ook zijn dat mensen dan dikwijls 'blij' zijn als iemand gestorven is, omdat ze wisten dat de persoon enorm aan het lijden was, enorm veel pijn had, en dat het beter is zo. Het is voor hen nog altijd moeilijk, maar ze kunnen het wel beter verwerken dan de familie van iemand die onverwachts overleden is.
In de verwerking kunnen mensen vaak bidden om te vragen dat de overleden persoon het goed maakt in de hemel, andere mensen schrijven liever brieven of in hun dagboek. Ook de begrafenis is een vorm van verwerken, een mooi afscheid geven aan de persoon. Sommigen, meestal de dichte familie en de beste vriend/vriendin, lezen dan een tekst voor, en zo kunnen ze hun emoties delen.

Pesten
Mensen die gepest worden houden dit vaak voor zichzelf. Ze durven er met niemand over praten. Ze kroppen alles op, en voelen zich uiteindelijk zo slecht dat velen onder hen zelfmoord plegen. Mensen met een sterker karakter gaan er dan misschien wel over praten. Soms denken ze ook wel aan zelfmoord, maar ze zijn sterk genoeg om het niet te doen. Vrienden weten ervan en ze krijgen steun van hen, ze geraken er door. Net als ik, toen ik gepest werd. Ik gaf er geen aandacht meer aan dat ze naar mij staarden, of dat ze me uitsloten, het kwetste mij wel, maar ik wou het niet tonen. Ik ging gewoon bij een groepje staan van de klas, of ze me nu aanvaardden of niet. Na twee jaar was het gepest over. Dan denk ik nog aan de mensen die zich eerst laten doen, die zich slecht voelen, maar plots de klik krijgen dat de pesters niet beter zijn dan hen en de volgende keer dat ze iets proberen, laten ze zien dat ze ook iemand zijn. Pesters viseren zich op mensen die het gemakkelijkst zijn, maar als je toont dat het bij jou niet pakt, dan stoppen ze er mee.

Scheiding
Tegenwoordig zijn er enorm veel mensen die scheiden. Vaak hebben ze al kinderen, jong of oud. Jonge kinderen kunnen er dikwijls maar moeilijk mee om dat hun ouders uit elkaar gaan. Vooral als het een vechtscheiding is. De ouders komen niet meer overeen, maken ruzie over alles. Als kind is het soms moeilijk om dit allemaal te verwerken. Als ouders uit elkaar gaan maar nog overeenkomen denk ik dat het makkelijker is. Mijn ouders gingen uit elkaar toen ik 13 was, en ik heb het nooit echt erg gevonden. Ze komen nog altijd overeen. Niet dat ze elkaar vaak zien, maar als er iets is over school, dan spreken ze af of bellen ze elkaar. Er is nooit echt ruzie geweest. Ik woon bij mijn moeder, maar als ik wil, ga ik naar mijn vader. Ik vind het beter zoals het nu is. Liever zo dan dat ik elke dag ruzie moet aanhoren tussen mijn ouders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten