zaterdag 5 januari 2013

Mens en natuur: Dagen-Zonder-Vlees


Ecologische voetafdruk na Dagen-Zonder-Vlees verkleind met 160 hectare

Na het lezen van het artikel vind ik dat "Dagen-Zonder-Vlees" eigenlijk een jaarlijks initiatief mag worden, ingevoerd tijdens de vasten en misschien nog eens een periode in het jaar. Als je met 9000 mensen tijdens de vastenperiode 160 hectare kunt besparen, hoeveel zal het dan niet zijn als dit initiatief goed bekend is in ons land? Dan zullen er waarschijnlijk wel veel meer mensen meedoen. Sommige mensen zullen misschien wel moeite hebben, maar als je denkt aan later, over zoveel honderd jaar, hoe onze planeet vervuild zal zijn, zouden we toch ons best moeten doen om dit initiatief vol te houden. Zelf denk ik soms al aan later, hoe mijn kleinkinderen en achterkleinkinderen zullen leven. Als ik dan bedenk hoe vervuild onze planeet nu al is, en dat het elk jaar slechter is, dan ben ik al bang om kleinkinderen te hebben. Mensen hebben respect voor hun eigen materiaal, maar waarom niet voor de planeet? We leven erop. Zonder de Aarde, zijn wij er niet. De maatschappij zal er dringend werk van moeten maken. Meer reclames over dingen waardoor we onze ecologische voetafdruk verkleinen, meer premies voor isolatie in het huis, of spaardouchekoppen, spaarspoelbakken, enzovoort. Alleen als iƩdereen zich inzet, al is het maar een beetje, zal dit al veel maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten