zondag 30 december 2012

Mens en samenleving: Metallica - One

http://www.youtube.com/watch?v=EzgGTTtR0kc

Metallica One Lyrics

I can't remember anything
Can't tell if this is true or dream
Deep down inside I feel to scream
This terrible silence stops me

Now that the war is through with me
I'm waking up, I cannot see
That there is not much left of me
Nothing is real but pain now

Hold my breath as I wish for death
Oh please God, wake me

Back in the womb it's much too real
In pumps life that I must feel
But can't look forward to reveal
Look to the time when I'll live

Fed through the tube that sticks in me
Just like a wartime novelty
Tied to machines that make me be
Cut this life off from me

Hold my breath as I wish for death
Oh please God, wake me

Now the world is gone, I'm just one
Oh God help me
Hold my breath as I wish for death
Oh please God, help me

Darkness imprisoning me
All that I see
Absolute horror
I cannot live
I cannot die
Trapped in myself
Body my holding cell

Landmine has taken my sight
Taken my speech
Taken my hearing
Taken my arms
Taken my legs
Taken my soul
Left me with life in hell
 
Mijn mening:
 Dit liedje past meer bij het thema mens en lijden, maar toch ook wel bij mens een samenleving. Deze soldaat heeft zijn vaderland gediend, gaf bijna zijn leven voor het land maar uiteindelijk eindigt hij alleen. Hij wil sterven maar men geeft hem de kans niet. Nu moet hij de dood afwachten. Mensen kunnen enorm hard zijn voor elkaar. De wet van euthanasie is ook niet helemaal correct volgens mij. Ik herinner mij een man, nog niet zo lang geleden, die volledig verlamd was. Hij moest communiceren via een computer. Hij had euthanasie aangevraagd, maar ze stonden het niet toe. De man was hartverscheurend aan het wenen toen deze beslissing viel. Gelukkig voor de man, heeft het daarna niet lang meer geduurd voor hij gestorven is. Sommige mensen, die niet verlamd zijn, die perfect gezond zijn maar niet meer willen leven, krijgen euthanasie, maar een persoon als deze soldaat en de man waarover ik het had, krijgen deze keuze niet. Ik heb een vriendin die het leven niet meer ziet zitten, ze is gezond, heeft veel vrienden, maar heeft een trauma aan vroeger. Zij komt wel in aanmerking voor euthanasie.
Ik vind het oneerlijk hoe iemand die echt lichamelijk lijdt, niet ter sprake komt hiervoor, en iemand die kerngezond is en met psychologische hulp wel door het leven zou geraken, wel kans heeft op euthanasie. Dit toont ook hoe raar de samenleving ineen zit. Mensen hebben geen respect voor de keuze van mensen die uit het leven willen stappen omdat ze verlamd zijn, maar dan wel voor iemand die kerngezond is maar wil sterven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten