zondag 30 december 2012

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe - inkomensverschillen


"Hoe groter de inkomensverschillen in een regio, des te meer mentale stoornissen,
tienerzwangerschappen, kindersterfte, agressie, criminaliteit, drugsgebruik en pillen;
des te lager de gemiddelde levensverwachting, lichamelijke gezondheid,
onderwijsresultaten, sociale mobiliteit en ruimer, de gevoelens van veiligheid en
geluk."

Mijn mening:
Ik ben helemaal niet akkoord met wat Paul Verhaeghe hier zegt. Mensen uit alle klassen kunnen mentale stoornissen hebben. Het is niet omdat een familie rijk is, dat er geen personen kunnen zijn die mentale stoornissen hebben. Hetzelfde geldt voor tienerzwangerschappen. Ik ken enkele mensen die jonger zijn dan mij, die al een kind hebben. Het gaat hier niet om een geplande zwangerschap. Dit kan ook iedereen voorhebben. Agressie. Kijk naar sommige gevallen die je in de krant terugvindt. Zijn dit kinderen van een familie die in armoede leeft? Soms wel. Maar er zijn er ook veel die uit een gezin komen waar moeder en vader een mooie job heeft. Drugsgebruik komt ook overal voor. Voor de levensverwachting en lichamelijke gezondheid ben ik akkoord dat er in de lagere klassen meer problemen kunnen zijn. Mensen hebben het geld dikwijls niet om een dokter te raadplegen en hebben daardoor niet de goeie verzorging. Met de onderwijsresultaten ben ik het niet eens. Dikwijls zijn kinderen die in een arm gezin wonen, veel gemotiveerder om hun best te doen op school, dan kinderen die uit een rijk gezin komen. Ze weten hoe het is om in armoede te leven en willen daarom verder geraken in hun leven. Volgens mij voelen armere mensen zich wel iets onveiliger, maar dan op financiƫel vlak. Rekening die amper betaal geraken, rekenen en tellen om op het einde van de maand rond te komen, ... Maar waarom zouden arme mensen zich ongelukkig voelen? Ze hebben dan wel minder luxe, maar ik denk dat ze daardoor een betere band hebben met hun gezin. Ze weten wat ze aan elkaar hebben. Helpen elkaar waar nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten