zondag 30 december 2012

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe - inschrijvingsgeld


"Ten einde dit te bevorderen deden een aantal prominenten in de loop van het crisisjaar 2011 heel concrete voorstellen: verhoog het inschrijvingsgeld voor alle opleidingen die niet aansluiten bij het bedrijfsleven, verlaag het voor alles wat wel rendeert; wie hardleers is en toch kiest voor een nietrendabele opleiding, die moet bestraft worden met een kortere of zelfs helemaal geen uitkeringsgerechtigde periode. Als klap op de vuurpijl kwam het voorstel om kleuters te screenen op hun vaardigheden, zodat ze meteen de juiste economische richting kunnen uitgestuurd worden."

Mijn mening:
Ik vind het eerlijk gezegd egoïstisch om het inschrijvingsgeld te verhogen voor opleidingen die minder bijdragen tot onze economie, en te verlagen voor de opleidingen die wel aansluiten bij ons bedrijfsleven. En ook kleuters screenen op hun vaardigheden om hen daarna direct in deze richting te sturen, vind ik er helemaal over gaan. Mensen hebben het recht om te studeren waarvoor ze willen. Waarom iemand in de richting van dokter sturen, als hij of zij liever advocaat wordt? Als iemand niet gemotiveerd is om iets te doen, dan zullen de punten er ook naar zijn. We moeten onze eigen keuzes kunnen maken. Iemand die zich echt inzet voor wat hij wil, zal het ook maken in de toekomst, ook al is dit dan misschien een beroep waar er al zoveel van zijn. Ik vind dat je niemand mag pushen in een richting. Een voorbeeld uit mijn dagelijks leven: ik ken iemand die vroeger enorm graag naar de muziekschool wou gaan en het wou maken als artiest. Zijn ouders gingen er niet mee akkoord, stuurden hem naar een gewone school en lieten hem niet verder studeren. Gevolg: nu werkt hij in een fabriek aan een laag loontje, terwijl hij misschien een enorm goede artiest ging worden en het maken in de muziekwereld, met een loon die het dubbele kon zijn dan wat hij nu krijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten